Wydzieliłem posty z wątku o płatnym parkowaniu, bo zaczyna się robić śmietnik, a pewnie dyskusja na temat jazdy po rondzie szybko nie umilknie. Niestety wiele osób w dalszym ciągu popełnia błąd polegający na traktowaniu ronda jak zapętlonej drogi, a nie jak skrzyżowania, którym rondo jest. Podkreślono to zresztą w artykule z Wikipedii, do którego link wrzucił k.nowak32. Przy okazji proponuję zwrócić uwagę, że samochodziki z grafiki w artykule sygnalizują kierunkowskazami gdzie zamierzają skręcić - migają lewym kierunkowskazem skręcając w lewo.
Miałem kiedyś okazję być na ciekawym szkoleniu, które prowadził zastępca naczelnika WRD Komendy Stołecznej Policji. Ponieważ szkolenie było organizowane dla firmy, w której wtedy pracowałem, mieliśmy okazję zapytać o różne niuanse przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym. Ja zapytałem właśnie o ruch na rondzie i od tamtego czasu czuję się w tej sprawie ekspertem
. Postaram się w skrócie przytoczyć co powiedział wtedy policjant prowadzący szkolenie.
Aby łatwo zrozumieć jakimi prawami rządzi się jazda po rondzie, trzeba przede wszystkim zrozumieć, że rondo jest skrzyżowaniem, które różni się od "zwykłego" skrzyżowania tylko wyspą pośrodku. Natomiast zasady są identyczne na rondzie i normalnym skrzyżowaniu.
1. Przed wjazdem na rondo należy zasygnalizować, w którą stronę będziemy jechali ze skrzyżowania. Tak jak w przypadku zwykłego skrzyżowania - jadąc w lewo (trzeci zjazd) włączamy lewy kierunkowskaz, jadąc na wprost (drugi zjazd) nie włączamy kierunkowskazu, jadąc w prawo (pierwszy zjazd) włączamy prawy kierunkowskaz. Jeszcze raz przypomnę: przed wjazdem na skrzyżowanie (w tym przypadku - na rondo).
2. Jeśli jesteśmy na jezdni wielopasmowej, to przed wjazdem na rondo, podobnie jak na zwykłym skrzyżowaniu należy ustawić się na odpowiednim pasie ruchu - jadąc w lewo możemy to zrobić tylko z lewego pasa (chyba, że znaki wskazują inaczej), jadąc na wprost możemy zająć dowolny pas ruchu, skręcając w prawo zajmujemy skrajny prawy pas ruchu.
3. Jeśli na rondzie jest więcej niż jeden pas ruchu, to skręcając w lewo objeżdżamy rondo wewnętrznym pasem, jadąc na wprost dowolnym pasem, a skręcając w prawo pozostajemy na zewnętrznym pasie ruchu.
4. Z ronda zjeżdżamy zawsze z zewnętrznego pasa. Czyli przy skręcie w lewo należy wjechać na pas wewnętrzny i w trakcie objeżdżania ronda przesuwać się na pas zewnętrzny, sygnalizując prawym kierunkowskazem zmianę pasa i ustępując pierwszeństwa pojazdom znajdującym się na pasie, na który zamierzamy wjechać. Zamiar opuszczenia ronda zawsze sygnalizujemy prawym kierunkowskazem włączanym po minięciu zjazdu znajdującego się bezpośrednio przed zjazdem, którym opuszczamy rondo.