Strona 1 z 1

Żydzi w NDM na przestrzeni lat - upamiętnienie

PostWysłany: 24 Paź 2012, 21:15
przez Zebżydowski
Zagłębiając się w historię NDM, tę przed 1939 od razu natrafiamy na Żydów. Od bodajże połowy XIX wieku stanowili zawsze blisko połowe lub nawet ponad połowę mieszkańców a byli tutaj już od wieku XVII.
Wladze Kolbuszowej zdecydoway się zmienić swój herb - i chwała im za to - gdyż w Kolbuszowej 90% substancji miejskiej stanowlili Żydzi. Mieli swoje zwyczaje i swoją odrębną historię która mniej lub więcej wpisywała się w historię ogółu, ale czy ktoś chce czy nie - jest to i nasza historia.
Bardzo się cieszę że to Stowarzyszenie powstało i stanowią go tak szczerzy pasjonaci, oddani pamięci historii miasta i jak zapewne jest - bez względu na przynależność rasową czy religijną jego mieszkańców. Przy okazji tłumaczenia z jidysz tekstu o Juresie byliśmy z Kalo niesamowicie podekscytowani tym ,że odkrywa się zapomiana od dziesięcioleci historia tak zasłużonego dla miasta obywatela jakim był Juress. Z tekstu objawiło się, że był nie tylko jeden Juress ale trzech od razu - w tym 2 fotografów. Juress Senior zwany Szperlingiem jego syn Jakow i trzeci Michel.
Od późnego dzieciństwa towarzyszył mi pewien paradoks. Miasto bardzo dobrze upamiętniło 4 powieszonych na Placu Solnych Patriotów, Żołnierze Września z Obrońcami Modlina mają swoje groby na cmentarzu - tak oczywiści być powinno i nie ośmielam się podwarzać czci ty Ludzi, nie w tym rzecz. Rzecz w tym, że miasto właściwie nie odnotowało w świadomej pamięci ewaporacji jakichś 4500 swoich żydowkich mieszkańców, wojnę przeżyło tylko około 400 Polaków wyznania mojżeszowego z których w NDM zostało dosłownie dwoje czy troje. Nie uświadczysz pomnika czy tablicy upamiętniającej nowodworskich Żydów z wyjątkiem tej na kirkucie.
Paradoks ten nawiedził mnie a potem pozostał w mojej głwie już na dobre gdy chcąc dowiedzieć sie wtedy czegokolwiek o ludziach leżących na kirkucie w odpowiedzi słyszałem często o tym "jak to Hitler jedno zrobił dobrze" i opinie w tym typie, co najwyżej wzruszenie ramion.

Re: Godło - Znak - Logo Towarzystwa

PostWysłany: 25 Paź 2012, 09:19
przez disturbia
Również spotkałam się z takimi opiniami i to wśród znajomych,niestety.
Gdyby się pogrzebało,okazałoby się z pewnością,że nie tylko bohaterów mamy wśród mieszkańców.Ostatnio podsłuchałam niechcący jak starsza miła pani opowiadała o swojej koleżance żydówce,która z rodziną została wypędzona przez ludzi,których znali w 68r.ale chyba już do końca nie zdradzi kim byli ci ludzie.

Re: Godło - Znak - Logo Towarzystwa

PostWysłany: 25 Paź 2012, 10:03
przez tk28
Ja też dużo słyszałem i czytałem ale tak było po wojnie w całym kraju. Nie szanowano nie tylko ludzi ale i historii czy pamiątek po dawnych czasach. Nienawiść do Żydów nie wzięła się z II wojny światowej i po niej, istniała już znacznie wcześniej a los ludności żydowskiej w czasie wojny to skutek tej nienawiści. Nie mnie rozstrzygać czy ta nienawiść była słuszna czy nie ale nikt nie zasłużył na taki los jaki spotkał ludność żydowską.

Re: Żydzi w NDM na przestrzeni lat - upamiętnienie

PostWysłany: 26 Lut 2013, 22:08
przez lebental
Polecam ciekawy link; pewien okruch historii. Wydaje mi się, że ten dom jeszcze stoi. Niestety dość rzadko bywam w NDM:
http://www.sztetl.org.pl/en/image/62716/

Re: Żydzi w NDM na przestrzeni lat - upamiętnienie

PostWysłany: 26 Lut 2013, 22:10
przez lebental
i jeszcze z tej samej strony rozlewnia piwa (pamiętam, jak stare pokolenie nazywało ten budynek rozlewnią):
http://www.sztetl.org.pl/en/image/62717/

Re: Żydzi w NDM na przestrzeni lat - upamiętnienie

PostWysłany: 31 Maj 2013, 00:40
przez Heimat
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że wielu mieszkańcom naszego miasta (i nie tylko) nadano imiona o rodowodzie hebrajskim lub aramejskim...

Adam – hebr. Adam (człowiek)
Anna – hebr. Hannah (łaska)
Ariel - imię wywodzi się od hebrajskich słów oznaczających: lew Boga albo ogień Boga
Bartłomiej – aram. Bar’tholomai (syn oracza)
Daniel – hebr. Dani’el (Bóg jest sędzią)
Dawid – hebr. Dawid (ulubieniec)
Elżbieta – hebr. Eliszeba (poświęcona Bogu)
Ewa – hebr. Havvah (dająca życie, rodzicielka)
Gabriel – hebr. (mąż Boży, boski)
Hanna – hebr. Hannah (łaska)
Izabela – hebr. Jesabel (wywyższona przez Boga)
Jakub – od hebrajskiego słowa aqeb (pięta) lub skrót aramejskiego ja’aqob’el (niech Bóg strzeże)
Jan – hebr. Jo’hanan (Bóg jest łaskawy)
Janusz (patrz Jan)
Joanna (żeński wariant imienia Jan)
Jonasz - od hebrajskiego słowa jona (gołąb)
Józef – hebr. Jehoseph (Bóg zapłać)
Judyta - hebr. Jehudit (mieszkanka Judei lub chwalona)
Maciej – hebr. Mattijjah (dar Boga)
Magdalena – aram. (kobieta pochodząca z miejscowości Magdala)
Maria – hebr. Mirjam (radosna)
Marta – aram. Mar’tha (gospodyni)
Mateusz – hebr. Mattanjah (dar Boży)
Michał – hebr. Mikha’el (któż jest jak Bóg)
Nataniel - hebr. Natanael (dany od Boga)
Rafał – hebr. Ra’phael (Bóg uleczył)
Sara - hebr. Sarah (księżniczka)
Szymon – hebr. Sime’on (Bóg wysłuchał)
Tadeusz – aram. Thad’dai (człowiek o szerokiej piersi)
Tomasz – hebr. Thom (bliźniak)
Zuzanna – hebr. Sushan (lilia)

Re: Żydzi w NDM na przestrzeni lat - upamiętnienie

PostWysłany: 11 Lip 2015, 15:08
przez Heimat
Frankiści

Członkowie utworzonego w 1755 r. przez Jakuba Franka ugrupowania mistycznego. Wielu z nich przyjęło nazwiska od nazwy miesiąca, w którym się ochrzcili. Najczęściej byli to Majewscy, Lipcowie, Marcowie, Grudniowie, Styczniowie, ale także Krzyżanowscy, czyli nowi pod krzyżem. Przez pewien czas (nawet do początków XIX w.) potomkowie frankistów zachowywali kulturową i genetyczną odrębność. Mieli zakaz zawierania małżeństw mieszanych, ale z czasem i ta ostatnia tama puściła.

Poczucie przynależności do narodu polskiego oraz zakorzenienia w polskiej kulturze i tradycji to wartości, które nie powinny rodzić konfliktów, tylko sprzyjać tolerancji i rozwojowi wiedzy o naszej wielowiekowej historii.

Re: Żydzi w NDM na przestrzeni lat - upamiętnienie

PostWysłany: 17 Lip 2015, 21:41
przez Heimat