żyła napisał(a):Zajebiście, brawo miasto! Jak ja was *urwy nienawidzę
Osrrro...
Tak Żyła... to nasz wagon
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 291&type=1Co ciekawe, klikając powyższy link, można przeczytać dość ciekawy komentarz:
Jak wynika z wpisu, 11.11.2014 roku - czyli tuż przed wyborami samorządowymi - burmistrz Jacek Kowalski, w czasie otwierania tzw. wystawy plenerowej sprzętu wojskowego przed modlińskim muzeum, mówił "Wcale nie Samozwańczemu Porucznikowi - Maćkowi", że wagon pociągu pancernego będzie własnością Muzeum Kampanii Wrześniowej i Twierdzy Modlin!
"Wcale nie Samozwańczy Porucznik - Maciek" pisze również, że nieżyjący już płk. Władysław Wyruch pokazywał wielu miłośnikom historii umowę, z której wynikało, że Agencja Mienia Wojskowego przekazała wagon wiele lat temu w/w Muzeum!
Co takiego się stało, że władze samorządowe z burmistrzem Jackiem Kowalskim na czele zaniedbały sprawę i dopuściły do tego, że nasz rodzimy i bezcenny zabytek trafił do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej?
Można się tylko domyślać...
Na zakończenie dość ciekawa teoria dotycząca historii wagonu pancernego.
Doktor Piotr Oleńczak miał jednak rację! Oto, co możemy przeczytać na fanpejdżu "Lokomotywa TKt-48-18":
a. wagon trafił do Polski dopiero po 1945 r.
b. między 1941 a 1945 użytkowany był przez wojska niemieckie, w tym okresie również został przebudowany na improwizowany wagon pancerny i przekuty na normalny tor,
c. po 1945 użytkowany był przez..........Służby Ochrony Kolei w Małopolsce, gdzie brał udział wchodząc w skład jednego z sok-owskich pociągów pancernych w akcji "Wisła" i walkach z UPA.
d. według opisu (
http://pibwl.republika.pl/sok-pl.htm#blysk) wagon pochodzi ze składu Pociągu Pancernego SOK Nr.4 Błyskawica
e. po wycofaniu ze służby wagon wykorzystywany był w charakterze mobilnej wartowni do ochrony wojskowych bocznic kolejowych. Ostatnim miejscem postoju był Modlin.