Hej, hej, szukam informacji na temat historii mostu Pancera nad rzekÄ… Narew w Nowym Dworze Mazowieckim.
Zainteresował mnie ten most w trakcie analizy dziejów Mostów Tczewskich. W trakcie badań udało się mi ustalić, że w okresie powojennym pewne elementy mostu w Tczewie wymontowano i zastąpiono nowymi, a te wymontowane posłużyły w 1973 roku do budowy jednotorowego mostu kolejowego nad Narwią. Most w Modlinie składał się nie tylko z elementów z Tczewa, ale i z Malborka. W lokalnych publikacjach konstrukcje te nazywamy przęsłami ESTB – jest to stara, brytyjska składana kratownica z okresu II wojny światowej. Niestety nie wiem ile ESTB wzięto z Tczewa a ile z Malborka w celu zbudowania mostu w Modlinie. Wiem, że od kilku lat stoi w tym miejscu zupełnie nowy most, a poprzedni został zdemontowany. Co się z nim stało, gdzie części zmagazynowano lub zezłomowano?
W związku z powyższym chciałbym także poznać zarys dziejów mostu Pancera, który składa się obecnie z dwóch części – mostu drogowo-kolejowego, który jest zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz znajdujący się tuż obok most kolejowy zarządzany przez PKP PLK. Przeszukiwałem Internet, ale znalazłem jedynie informacje, że most w tym miejscu znajdował się od połowy XIX wieku >> http://fotopolska.eu/Nowy_Dwor_Mazowiec ... ncera.html
Nic więcej nie wiem, a chętnie się dowiem jakie konkretnie konstrukcje stały nad Narwią w ciągu ostatnich 150 lat. Domyślam się, że część została zniszczona podczas drugiej wojny światowej.
Czy macie jakieś informacje na ten temat? Przydałoby się ustalić chronologię tego mostu. Co i kiedy stało. Czy dysponujecie zdjęciami tego mostu z XIX wieku i późniejszymi? Czy zdjęcie będące tłem Waszego profilu na FB to właśnie chyba fragment ESTB z lat 1973-2009? >> https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 5237_n.jpg