Czosnowiak napisał(a):Małe sprostowanie. Do Stoczni Modlin i pod spichlerz dojeżdżała kolej normalnotorowa, a nie wąskotorówka. Bocznica odchodziła od głównej linii kolejowej w okolicy wiaduktu prowadzącego do mostu na Wiśle (Piłsudskiego)
Twoje sprostowanie obalone.
Do stacji na terenie jednostki w Kazuniu (tam gdzie stoi wagon pociągu pancernego) dochodziła kolej normalnotorowa.
Od stacji pod spichlerz wąskotorowa.
Poczytaj opracowania na ten temat.
Dołączam fotografię z kolekcji Pana Jerzego Gizińskiego, która przedstawia żołnierzy-pionierów na wagonikach kolejki wąskotorowej, w stronę spichlerza.
Zdjęcie zostało zrobione 03.08.1928 roku, podczas manewrów saperskich w Kazuniu.
(fotka nr 1 i 1a)Czosnowiak napisał(a):Co do torów widocznych na zdjęciu z otwarcia mostu im. Piłsudskiego, to są to na pewno tory tymczasowe na czas budowy. Leżą one bezpośrednio na bruku bardzo blisko przęseł mostu więc nic konkretnego poza kolebami i wózkami tamtędy nie mogło przejechać.
Niestety.
Nie są to tory tymczasowe.
W Modlinie Twierdzy była sieć torów kolejki wąskotorowej oraz kolejka gospodarcza licząca około 17 km po twierdzy i między fortami.
Torowiska te można było szybko rozłożyć jak i zdemontować.
Czosnowiak napisał(a):Co do stałego połączenia koleją wąskotorową Modlina i Składnicy Uzbrojenia w Palmirach, to nie spotkałem się z żadnymi materiałami które by to potwierdzały. Opis, że zaraz po wybuchu wojny saperzy ułożyli taką linię jest jak najbardziej prawdopodobny ale potwierdza też, że na stałe takiego połączenia wcześniej nie było.
Jakbyś poczytał moje posty od początku, to wiedziałbyś, że nie jestem historykiem z wykształcenia, tylko amatorem, który cały czas poznaje i bada lokalną historię na własną rękę.
Cały czas piszesz nie podając źródeł.
Jak widzisz staram się. Podałem link do Batalionu Silnikowego.
Mało tego, twierdzisz, że nie spotkałeś się z zapisami, a nawet nie zadałeś sobie trudu, aby zajrzeć do materiałów opisujących ten batalion.
Czosnowiak napisał(a):Skąd informacja, że "... po II Wojnie Światowej w planach było puszczenie torowiska środkiem mostu. Miała tędy przebiegać trasa kolejowa przez Palmiry"?
Mój dziadek był mistrzem budowlanym, nadzorującym prace przy odbudowie zniszczonego podczas działań II wojny, Mostu Piłsudskiego.
Takie były pierwsze plany. Środkiem mostu miało przebiegać torowisko.
Czosnowiak napisał(a):Znowu sprostowanie. NIGDY nie było stałej linii kolejowej zarówno normalno jak i wąskotorowej pomiędzy Palmirami a Kazuniem czy Modlinem, tym samym nie przebiegała ona obok fortów w Dębinie i Czeczotkach. Notabene w tym czasie forty te były ruiną. Zostały wysadzone w 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie i nie miały żadnego znaczenia militarnego. Wklejona mapa z 1924 nie jest żadnym dowodem na jej istnienie, może co najwyżej przedstawiać koncepcję budowy - planowany przebieg trasy kolei ale nie jest odzwierciedleniem stanu faktycznego.
Dowód… Masz na to dowód?
Sprostowanie obalone.
Wytłumacz mi, co miałoby na celu zaznaczać przebieg trasy kolejki wąskotorowej, która nie istnieje?
Poza tym jest to mapa wojskowa.
Nie napisałem, że fort V, czy fort VI w okresie II RP tętnił pełnią życia. Oczywiście, że zostały wysadzone w 1915 roku.. ale..
w okresie II RP forty VII i VIII pełniły funkcje militarne ponieważ szkolono tam kazuńskich saperów.
Były tam obozy letnie. Na forcie VIII stał pomnik z popiersiem Piłsudskiego (zapoznaj się z historią kazuńskiego pomnika)
Piszesz też o trasie wojskowej kolejki wąskotorowej w Palmirach.
Dysponuję mapami wojskowymi, na których jest dokładne rozmieszczenie trasy tej kolejki, łącznie z magazynami amunicji.
Pytanie... Czy w sieci jest dostępna ta mapa?
Odpowiedź... Nie
Czosnowiak napisał(a):To nie jest zdjęcie wiaduktu kolejowego w NDM. Nie będę opisywał dlaczego. Zainteresowanych odsyłam na torowisko pod istniejący wiadukt, a sami się o tym przekonają.
KaloNDM na jakiej podstawie twierdzisz, że wiadukt ze zdjęcia, to wiadukt kolejowy? Ja tam ani torów ani kolejki nie widzę.
Nigdy nie napisałem, że jest to zdjęcie wiaduktu w NDM.
Wiem jak wygląda w chwili obecnej ale bladego pojęcia nie mam jak wyglądał w okresie II RP.
Jakbyś przeczytał dokładnie moje posty, wiedziałbyś, że moja dyskusja z tk28, to zastanawianie się nad zdjęciami NAC.
Tzn. czy jest to wiadukt kolejowy w NDM.
aron.eczek napisał(a):ja się nie zgadzam.
bardzo, bardzo rzadko budowano skrzyżowania torów wąskich i szerokich na dwóch poziomach. Normą były skrzyżowania na jednym poziomie.
Do tego tory wąskotorowe miały charakter tymczasowy, więc budowanie dla nich konstrukcji betonowej nie ma sensu. Nie istnieją (w Polsce) dwutorowe linie waskotorowe a ten wiadukt jest podwójny. Moim zdaniem góra prowadzi linia kolejowa, dwutorowa.
i zdjęcie nie jest z okolic Modlina.
Przeczytaj odpowiedź wyżej, kierowaną do Czosnowiaka
tym bardziej, że wcześniej napisałem:
KaloNDM napisał(a):Zwróciłeś uwagę na dwie fotografie?Nie przypominają Tobie wiaduktu? Właśnie..
Zobacz na skan fotki, którą ja posiadam:
Co widać? Hmm..
widziałeś w NDM tory kolejowe, nad którymi przebiegają tory kolejowe? Wdług mnie, to właśnie wiadukt na kolejkę wąskotorową do Twierdzy Modlin, która przejeźdżała przez Most Piłsudkiego, a druga nitka, to wiadukt na pojazdy. Widać, że podpory oraz wybetonowane ściany nie są już pierwszej młodości.
Zobacz że pod wiaduktem przebiegają dwie nitki torów kolejowych.
Poza tym na jednej fotce NAC, za wiaduktem widać łuk, a w tle budynki.
Moim zdaniem, ten po prawej stronie to domek i działka gdzie w czasach PRL-u była hodowla lisów.
Na zakończenie odniosę się jeszcze do zapisu aron.eczka ponieważ napisał:
aron.eczek napisał(a):dlatego nie bardzo zgadzam się z twierdzeniem że funkcjonowała kolej wąskotorowa, forteczna na terenie twierdzy.
No to się zdziwisz kochany
zobacz fotografie z kolekcji osoby prywatnej, która nie chciała, aby jej nazwisko pojawiło się na forum.
Pierwsza fotka przedstawia pogrzeb sapera. Została zrobiona 11.09.1934 roku.
Kondukt pogrzebowy przemieszcza się ulicą Chrzanowskiego, skręca do Bramy Ledóchowskiego w kierunku cmentarza.
Widzisz tory?
(fotka nr 2, 2a i 2b)Druga fotka przedstawia prawdopodobnie żołnierzy Batalionu Silnikowego.
Zdjęcie zostało zrobione w latach 30-tych pod Wieżą Białą. U góry widać płot forteczny i okienko od przejścia,
tzw. „ucho igielne” dzisiaj zamurowane. Widzisz tory?
(fotka nr 3 i 3a)Poza tym zapoznaj się z cytatem z zeszytu zatytułowanego „Batalion Silnikowy”:
„..utworzono 25.03.1920r. w strukturze batalionu zapasowego 1 pułku wojsk kolejowych ,,kompanię zapasową mechaniczną''.
W ramach ćwiczeń kompania wykonywała wiele prac użytkowych.
Między innymi pododdział uruchamiał kolejkę wąskotorową w Obszarze Warownym Wilno, w składnicy amunicyjnej w Palmirach i na terenie Modlina.
Kwatery kompani mieściły się w okrągłej reducie.
Proces reorganizacji kompanii silnikowej w samodzielną jednostkę został zakończony 10.01.1930r.
Powstał Batalion Silnikowy z miejscem postoju w Modlinie.
26.10.1938r. oddział uruchomił motorowy wózek osobowy kolejki wąskotorowej.
Trasa wózka wiodła od miejsca postoju baonu - Reduta nr.5 (Dehn) ulicami Kilińskiego, Traugutta, Gen. Szylinga, przekopem do wiaduktu nad stacją kolejową. W celu pokrycia kosztów eksploatacji ustalono opłaty za przejazd w wysokości; oficerowie i osoby cywilne posiadające
stałe przepustki - 20 groszy, podoficerowie zawodowi i nadterminowi-15gr, szeregowcy i dzieci w wieku szkolnym - 10gr.
Abonament miesięczny dla pracowników cywilnych i dzieci wynosił 2,50 zł.
Wózek miał 8 przystanków: 1- przy reducie nr V 2-na ul. Gen. Bema, 3-na ul. Gen. Chrzanowskiego koło kuźni 1 pac.
4-przy skrzyżowaniu ulic Gen. Szylinga i Traugutta 5-koło bramy płk. Szulca,
6-przy parku Centrum Wyszkolenia Broni Pancernych 7- w przekopie Gen. Szylinga 8- wiadukt nad stacją kolejową Modlin.Odjazdy z Reduty nr V odbywały się codziennie w godzinach: 5:50, 7:55, 14:10, 16:20 zaś ze stacji kolejowej Modlin
w godzinach: 7.00, 8:55, 15:30, 17:23
Była też kolejka gospodarcza licząca około 17 km po terenie Twierdzy i między Fortami..."