Strona 1 z 4

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 22:36
przez rather
@KaloNDM możesz zapytać o tę sprawę w urzędzie na zasadzie dostępu do informacji publicznej - tutaj masz więcej informacji. Mają obowiązek udzielić odpowiedzi w ciągu 14 dni (lub 30 w szczególnych przypadkach). Pamiętaj tylko, że w sprawach "niewygodnych" jakość odpowiedzi będzie wątpliwa - coś Ci napiszą, ale będziesz musiał dalej dopytywać. Możesz też przejechać się do urzędu i dotrzeć bezpośrednio do dokumentów - na podstawie art. 10 Ustawy.

Wracając do mostu - przed zbudowaniem wałów prześwit pod mostem był znacznie niższy - widać to po pozostałościach dawnej wartowni po stronie Kazunia. Nie wiem czy podniesiono go przy okazji budowy wałów, czy podczas odbudowy przyszłe obwałowanie zostało uwzględnione w projekcie. Tak czy inaczej zmiana kształtu koryta wymusiła zwiększenie prześwitu.

Ciekawe jak wąskotorówka jeździła po moście narwianym? Były już wtedy też tory kolejowe?

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 22:44
przez tk28
Most Piłsudskiego był remontowany pod koniec lat '90-tych czyli ponad dekadę temu. Mogliby zbudować drugą nitkę tego pięknego mostu takiej samej konstrukcji, pomarzyć dobra rzecz ;) No i powinni odbudować strażnice (widoczne na archiwalnych zdjęciach), miejsce pozostało, nie wiem czy były dwie czy jedna.

Most na Narwi jest lub był imienia Porucznika Pancera, przynajmniej kiedyś tak było. Szczerze to nie wiem kim był ten porucznik, może ktoś podpowie :?:

rather napisał(a):Ciekawe jak wąskotorówka jeździła po moście narwianym? Były już wtedy też tory kolejowe?

Most na Narwi został zbudowany w 1877 r. w ramach budowy Kolei Nadwiślańskiej.

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 22:50
przez rather
tk28 napisał(a):Most na Narwi jest lub był imienia Porucznika Pancera, przynajmniej kiedyś tak było. Szczerze to nie wiem kim był ten porucznik, może ktoś podpowie :?:

http://www.bodzechow-parafia.pl/feliks-pancer i jeszcze tu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Feliks_Pancer

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 22:58
przez tk28
Nie wiedziałem, że to ten sam Pancer co od nieistniejącego wiaduktu przy warszawskiej starówce. Teraz już wszystko jasne.

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 23:02
przez rather
Dodałem też na Wikipedii informację w notce o Pancerze, że jego imieniem nazwano most na Narwi. Jeszcze trzeba się dowiedzieć kto jest patronem mostu w Zakroczymiu :)

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 23:08
przez tk28
rather napisał(a):Jeszcze trzeba się dowiedzieć kto jest patronem mostu w Zakroczymiu :)

Most im. Obrońców Modlina 1939. A tak poza tym to ten most nawet nie zahacza o gminę Zakroczym.

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 23:13
przez rather
A rzeczywiście - nawet jest pomnik żołnierza wyciętego z blachy (z daleka wygląda zresztą jak skoczek narciarski). A to że most nie zahacza o gminę Zakroczym, to tym gorzej dla mostu - wszyscy i tak mówią, że jest w Zakroczymiu :D

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 09 Kwi 2012, 23:19
przez tk28
O mostach Pancera i Piłsudskiego też gdzieniegdzie jest, że są w Modlinie :lol:

Na wiki jest takie zdanie przy F. Pancerze:

"W l. 1825-1826 kierował budową zwodzonego, drewnianego mostu przez Narew między twierdzą Modlin a Kępą Szwedzką".

Wygląda na to, że jeszcze przed mostem drucianym zbudowanym w 1836 był drewniany, zwodzony. Może KaloNDM coś wie na ten temat :?:

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 10 Kwi 2012, 16:21
przez KaloNDM
rather napisał(a):@KaloNDM możesz zapytać o tę sprawę w urzędzie na zasadzie dostępu do informacji publicznej.......


OK..

rather napisał(a):Wracając do mostu - przed zbudowaniem wałów prześwit pod mostem był znacznie niższy - widać to po pozostałościach dawnej wartowni po stronie Kazunia. Nie wiem czy podniesiono go przy okazji budowy wałów, czy podczas odbudowy przyszłe obwałowanie zostało uwzględnione w projekcie. Tak czy inaczej zmiana kształtu koryta wymusiła zwiększenie prześwitu.
Ciekawe jak wąskotorówka jeździła po moście narwianym? Były już wtedy też tory kolejowe?


To nie wartownia.
Na moście przed wjazdami stały wieżyce, które po wojnie zostały rozebrane - pozostały po nich tylko prostokąty,
które są po lewej stronie wjazdów na most - to właśnie na tych wieżycach były tablice z nazwą mostu.
Most nie był podniesiony.. a na pewno nie był podczas odbudowy.

Po moście narwianym - Pancera - jeździła zwykła kolej - wąskotorówka dojeżdżała do stoczni Modlin przez Most Piłsudskiego.
Następnie torowisko miała od Fortu Ostrołęka - teren obecnej statcji PKP w Modlinie i mieszalni kruszywa - do II fortu w Pomiechówku, a stamtąd do I fortu w Zakroczymiu.
Widać to na mapie z 1922 roku.

Image

Zauważcie fakt, że tory kolejki wąskotorowej od I fortu biegną również w stronę Twierdzy Modlin - Brama Zakroczymska.
Od lat miałem swoją teorię, że trasa kolejki wąskotorowej przebiegała pod samą Twierdzą Modlin.
Jest wiele zeznań świadków, że podczas kampanii wrześniowej, pociąg pancerny "Śmierć" wjeżdżał pod skarpę
na wysokości stacji PKP Modlin - fort Ostrołęka - i znikał pod ziemią.
Dopiero niedawno przeczytałem w książce Piotra Oleńczaka "Twierdza modlin" coś, co utwierdziło mnie w przekonaniu:

"..Jest to tzw. Brama Kolejowa.
Przekop w wale został wykonany w latach 30. właśnie na polecenie gen. Szylinga po to, aby poprowadzić tamtędy kolejkę wąskotorową.Jej trasa wiodła od dworca w Modlinie , przez przekop w wale, dalej ulicami Ledóchowskiego, Chrzanowskiego, przez Bramę Zakroczymską do Fortu I w Zakroczymiu.."

Wiem.. wiem.. zaraz ktoś mi napisze że to kampania wrześniowa 1939, cytuję:

"..Od 4 września plutony pracowały przy budowie kolejki wąskotorowej z twierdzy modlińskiej do Kazunia, gdzie miano włączyć się w sieć międzyfrontowych linii wąskotorowych dochodzących do Palmir. Położono w ramach tych plac tory na mostach drogowych na Bugonarwi i Wiśle.."

"..Wieczorem 3 września wszystkie plutony rozpoczęły budowę linii wąskotorowej relacji Modlin - rejon Kazunia,
którą miano transportować amunicję ze składów w Palmirach do Modlina. W dniach 4-5 września udało się podłączyć już do wewnętrznej sieci wąskotorowej w składnicy w Palmirach.."

Źródło:
http://www.weu1918-1939.pl/saperzy/poja ... 00_mm.html

I że nie ma dowodu na to, że trasa kolejki wąskotorowej biegła do samych Palmir w okresie międzywojennym.
Oto skan mapy z 1924 roku - moje zbiory prywatne - na którym dokładnie widać trasę kolejki.

Zdjęcie 1
Image

Zdjęcie 2
Image

Zauważcie że trasa kolejki przebiega obok fortu V w Dębinie, przez fort VI w Czeczotkach.
Kto był tam i widział je na własne oczy, ten wie jak ogromne są tam kaponiery.


tk28 napisał(a):Na wiki jest takie zdanie przy F. Pancerze:
"W l. 1825-1826 kierował budową zwodzonego, drewnianego mostu przez Narew między twierdzą Modlin a Kępą Szwedzką".
Wygląda na to, że jeszcze przed mostem drucianym zbudowanym w 1836 był drewniany, zwodzony.
Może KaloNDM coś wie na ten temat :?:


Mostów drewnianych między Wyspą Szwedzką i Twierdzą Modlin było wiele.
Dziwne.. sama data idealnie pasuje do budowy mostu drewnianego, który biegł między Bramą Poniatowskiego,
a Bramą Dąbrowskiego których budowy zakończono W 1837 roku.

Do obydwu prowadził drewniany most, położony na kamiennych filarach.

Filary mostu prowadzące do Bramy Poniatowskiego zostały rozebrane,
a filary prowadzące do drugiej bramy: Bramy Dąbrowskiego, zachowały się do dziś.

Zdjęcie:
Image

Jestem w posiadaniu map Twierdzy Modlin z różnych okresów.
Oczywiście zamieszczę tylko fragmenty - zbiór prywatny, pozyskany z archiwum w Berlinie.
Pierwsza mapa jest z roku 1810, a więc z lat, w których Napoleon zaczął budowę Twierdzy.

Zdjęcie:
Image

No i? :) Jak wrażenia?
Nie ma spichlerza, a mosty są tylko dwa :)
I na pewno nie jest to most "Druciany" Singelsa ;)
Nie ma mostu przez Narew na wyskości obecnej Wieży Michajłowskiej,
ani mostu przez Wisłę na wysokości Stoczni Modlin.

Następna mapa jest z roku 1826.
Hmm.. a więc z lat, w których Pancer rozpoczął budowę mostu drewnianego.

Zdjęcie:
Image

I co widzimy? Mosty są w tym samym miejscu i brak jest nowych.
Rozbudowała się za to fortyfikacja, w miejscu, gdzie obecnie znajduje się
Stocznia Modlin.

No i następna mapa.
Rok 1882, a a więc czasy światności Twierdzy Modlin, sześć lat
przed wielką powodzią, która zniszczyła Most Singelsa.

Zdjęcie:
Image

Widzimy już spichlerz, dwie przeprawy przez Narew - Most Singelsa i Most Pancera - tory kolejowe
ale brak jest przeprawy przez Wisłę.

No i na sam koniec.
Rok 1915 i drewniana przeprawa przez Narew, która znajdowała się w połowie
drogi między wieżą ciśnień i spichlerzem. Na zdjęciu widać chrakterystyczne załamanie koszarowca.

Zdjęcie:
Image

I też nie jest to most zwodzony. :D

P.S.
Mapy które posiadam, obejmują również miasto Nowy Dwór Mazowiecki :twisted:

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 10 Kwi 2012, 17:32
przez tk28
KaloNDM napisał(a):Następna mapa jest z roku 1826.

Zdjęcie:
Image

Na tej mapie wyraźnie widoczny jest kanał łączący kiedyś Wisłę i Narew, którego pozostałości są na działkach "Pestka". Ponoć istniał jeszcze na początku XIX wieku ale co się z nim stało to nie wiadomo. Czy został celowo zasypany :?: KaloNDM wiesz coś na ten temat :?: I czy on powstał sztucznie :?:

KaloNDM napisał(a):P.S.
Mapy które posiadam, obejmują również miasto Nowy Dwór Mazowiecki :twisted:

Pokazałbyś chociaż jak wyglądało dzisiejsze centrum. :roll:

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 10 Kwi 2012, 19:11
przez ukasz
@KaloNDM - gratuluję zbiorów :!: Za każdym razem można dowiedzieć się ciekawych rzeczy. Czytanie Twoich postów to jak przeglądanie książki historycznej :D Wyobrażam sobie ile czasu musiałeś zbierać materiały... ;)

PS. Mógłbyś wrzucić coś dotyczącego centrum Nowego Dworu ;)

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 10 Kwi 2012, 19:21
przez Marian
Popieram @Ukasz, jak widzę, że napisał @KaloNDM to wiem, że przeczytam coś ciekawego o historii mojego miasta :)

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 11 Kwi 2012, 20:32
przez KaloNDM
tk28 napisał(a):Na tej mapie wyraźnie widoczny jest kanał łączący kiedyś Wisłę i Narew, którego pozostałości są na działkach "Pestka".
Ponoć istniał jeszcze na początku XIX wieku ale co się z nim stało to nie wiadomo.
Czy został celowo zasypany :?: KaloNDM wiesz coś na ten temat :?:
I czy on powstał sztucznie :?:


Na pewno kanał ten nie powstał sztucznie.
Zauważ fakt, że tereny przez które przebiegał kanał lub jak kto woli, stare koryto Wisły,
są terenami zalewowymi i to właśnie na nich byli osiedlani pod koniec XVIII wieku koloniści holenderscy
na prawie holenderskim.Tzw. Mennonici lub Olendry.
Pochodzili oni spod niemieckiej granicy, a ich religia była odłamem luteranizmu i mieli za zadnie regulować bieg rzeki.

Rodowici nowodworzanie nie osiedlali się na bagnach ;)
Woleli suchy grunt pod nogami, bo nie wiem czy wiesz ale teren NDM - centrum i nowodworznka - to wydmy usypane z piasków polodowcowych.
Jako ciekawostkę dodam fakt, że obecna droga z centrum miasta do mostu na Narwi, kiedyś była niczym innym jak groblą :)
(Zobacz zdjęcie lotnicze 1940)

Na starych mapach (1810, 1826) widać jak ów kanał ciągnie się aż za obeną ulicę Łęczną.
Prawdopodobnie służył on Mennonitom jako kanał do naturalnego nawadniania pól.

Tak jak piszesz
Moim zdaniem został on częściowo zasypany.
Pierwszy raz pod budowę nasypu kolejowego, który przebiega obok ogródków działkowych "Pestka".
Drugi raz, podczas rozbodowy fortu i budowy Wieży Michajłowskiej.
(Zobacz mapa z 1882 roku)

Tak więc nie możliwe, aby przetrwał do początku XX wieku.
Na mapach z 1934 i 1935 roku jest zaznaczany częściowo.
Widać go też dobrze na zdjęciu lotniczym z 1940 roku (obok zaznaczyłem niebieską linię).

Jeżeli jesteś rodowitym nowodworzaninem, to zapewne wiesz gdzie znajdowała się "łacha" nowodworska
(jest do tej pory ale przez jednego z użytkowników ziemskich, nie można się w niej już kąpać)
Po drugiej stronie wału jest następna tzw. "Fryc"
(nazwa od nazwiska przedwojennego właściciela - Fritz - dziadek Bruno Pretzlaffa, autora książki "Wrogiem urodzony")
Wzdłóż ulicy Nadwiślańskiej również jest łacha.
To właśnie pozostałości tego kanału.


tk28 napisał(a):Pokazałbyś chociaż jak wyglądało dzisiejsze centrum. :roll:


Ok.. :)


ukasz napisał(a):@KaloNDM - gratuluję zbiorów :!:
Wyobrażam sobie ile czasu musiałeś zbierać materiały... ;)


Wcale nie tak długo jak się Tobie wydaje ;)


ukasz napisał(a):PS. Mógłbyś wrzucić coś dotyczącego centrum Nowego Dworu ;)


Ok.. :)

Robię to specjalnie dla Was, użytkowników tego forum i mieszkańców NDM.
Wybaczcie że są tam "moje bazgroły" i zdjęcia to zwykłe Print Screeny.
Wiecie chyba dlaczego.

1. NDM - 1810
Image

2. NDM - 1826
Image

3. NDM - 1882
Image

4. NDM - 1913
Image

5. NDM - 1934
Image

6. NDM - 1935
Image

7. NDM - 1940 - Zdjęcie lotnicze Luftwaffe
Image

I SPECJALNIE DLA WAS WSZYSTKICH !!!!!!
Film 3D - Nowy Dwór Mazowiecki 1940 - Zdjęcie Luftwaffe :)
viewtopic.php?f=2&t=650

P.S.

Specjalnie w nowym wątku

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 12 Kwi 2012, 10:22
przez disturbia
Kalo to nasz nadworny kronikarz :D

Re: Most wiślany do remontu???

PostWysłany: 12 Kwi 2012, 10:25
przez KaloNDM
disturbia napisał(a):Kalo to nasz nadworny kronikarz :D


:oops: :oops: :oops: oj tam.. od razu kronikarz.. :P a dworu u mienia niet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: